I kampen mot det onda?




(OBS! NÄR DETTA INLÄGG SKREVS SÅ HADE JAG SETT REKLAMEN 1 GÅNG OCH UTGÅTT FRÅN MINA UPPFATTNINGAR , TANKAR OCH KÄNSLOR SOM JAG FICK JUST DÅ, SEDAN HAR JAG LADDAT UPP YOUTUBE KLIPPET)

Jag är så upprörd att jag bara måste få skriva av mig. Jag såg precis den nyaste IPREN reklamen som utspelar sig någonstans i amazonas djungel. In kommer en vit västerländsk kvinna som chillar och går en trevlig promenad, plötsligt får 'farliga, vilda, hungriga' indianer syn på henne som gömmer sig bland buskar och träd, de börjar förbereda sig i en attack mot kvinnan. Helt plötsligt kommer Ipren mannen (tabletten som förknippas med goda egenskaper) inridandes på en vit häst och kommer och 'räddar' den stackars vilsna kvinnan ifrån alla djungelhuliganer och sen står det något i stil med Ipren i kampen mot det ONDA, HALLÅ, I kampen mot det ONDA! Ärligt, vad fan menar dom? Skulle det där på någiot sett vara en rolig reklam? Rolig för vem? Vilket underliggande budskap förmedlar Ipren egentligen? Medvetet eller omedvetet så inpräntar de föreställningar om det ONDA och att det förknippas med det okända = de andra, allt som står i motsats till de överordnade, västerländska och den kristna makten.

Detta för mig är strukturell rasism på HÖG nivå. Och det som jag också imponeras av är hur denna reklam har gått från en idiotisk idé, till produktion, fram tills att jag i mitt vardagsrum kan sitta och titta på denna reklam som når ut till miljoner. Tänk på alla kaffemöten, diskussioner och led utav personer mellan olika verksamheter som har accepterat och godkänt denna reklam!!! Och ingen verkar ha reagerat. Det är absolut inte första gången jag ser detta, och det ger mig också en idé: reklambyråer borde anställa 'rasist' detektiver...sorgligt att det kanske behöver gå så långt, men hallå det är tydligt att behovet är enormt.

"I kampen mot det onda" ...HAHAHAH Snacka om att förvränga historien! Vilka var det som förintade, våldtog, misshandlade, och förslavade indianer, VILKA? ..och kom inte o snacka om vem som är ond eller god ipren, för du är ingen fucking jävla intelligent verktablett!!!

18 kommentarer:

  1. Im speachless. vilken sjuk reklam. som du säger, hur fan klarade den alla led i beslutsfattandet..säger mkt om nissarna i kostym huh?

    SvaraRadera
  2. LOL! Love the way u think Haily! Förstår inte heller hur den jävla reklamen faktiskt gick igenom produktionsprocessen!
    /V

    SvaraRadera
  3. Borde köra en undermedvetna part 2, detta är oacceptabelt.

    SvaraRadera
  4. den gick igenom produktionsprocessen lika lätt som de mesta skiten på tv gör haha!
    hahahah klippet är faktiskt komiskt, när man snackar om att vara diskret med strukturell rasism, så vinner klippet priset hahah!!!

    SvaraRadera
  5. Impen mannen ska ju förställa fantomen, men ''det onda'' i denna reklamen menas med kvinnans huvudvärk i detta fallet. Kanske inte visas så bra, men det är nog det som är menat :)

    SvaraRadera
  6. hahha du e för härlig ! wörd wörd wöörd !

    SvaraRadera
  7. du är också härlig ;]

    SvaraRadera
  8. Ni anonyma är roliga typer och är för fega att stå för era ord. Anonym 1 alla har sina tolkningar, du har din ...vilken jag tycker är väldigt naiv, varför skulle den framställas i en djungelkontext då för?

    SvaraRadera
  9. tack för alla dina kommentarer (: angående utbildningen, förstår precis hur du menar även om jag mer tog den utbildningen som en kontrast till allt teoretiskt pluggande hela tiden men som du säger jag hittar min väg med tiden inshallah (: underbart att höra att du följer dina drömmar, vad gör du? (: bless

    SvaraRadera
  10. i would love to men som vanligt händer allting intressant och lärorikt i huvudstaden och jag bor långt därifrån :/

    SvaraRadera
  11. är första gången jag läser bloggen men jag håller med inlägget, knas är det i alla fall, jag antar att du kanske har sett den andra reklamen som går på tv ibland där den mörka snubben hooks up med en stor apa, jaha hur ska man tolka sån skit då?

    SvaraRadera
  12. Anonym 3! Välkommen =), alltid kul med nya läsare...VA har inte sett den, nu går det för långt...ska se till och se den, sen kommer jag att skicka ett kritik brev till deras reaktion, detta är inte okey!

    SvaraRadera
  13. i know! har du facebook, kan svara där istället? Jag bor i linköping, 2 timmar från stockholm. Jaha okej, tack för informationen, i will inshallah (: Shit, big up till det, måste vara otroligt givande och lärorikt. Jag skriver poetry men läser inte upp, haha är chicken när det kommer till att läsa upp ens poesi tycker att det är så känsligt på något vis, men hade varit grymt. Gör du det?

    SvaraRadera
  14. Valter Stenskepp, Produktchef Ipren18 februari 2010 kl. 04:38

    Hej,

    Jag tycker det är tråkigt att du uppfattat vår reklam som rasistisk och fördomsfull, vilket naturligtvis inte var vårt syfte. Filmen ingår i en längre kampanj där vi låter Iprenmannen parodiera kända ”hjältar”; tidigare har vi visat en James Bond-linknande film på TV, en Batmaninspirerad tidningsannons, och i butiker har vi jobbat med bilder som för tankarna till Stålmannen. Filmen du refererar till är en parodi på bland annat serietidningshjälten Fantomen, som var enormt populär i Sverige under 1960- och 1970-talet (se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fantomen).

    I filmen drabbas kvinnan av plötslig ondska – nämligen huvudvärk. Som tur är finns några av Iprenmannens vänner (lokalbefolkningen) i närheten och med hjälp av sina trummor skickar de ett meddelande till honom om en ”kvinna i nöd”. Eftersom Ipren är en hjälte i kampen mot det onda (det onda är huvudvärken) rycker han ut till mänsklighetens försvar – ingen ska behöva lida av huvudvärk när det finns Ipren i närheten. Hela idén med ”det onda” är en lek med ord: det som gör ont är det onda och Ipren/Iprenmannen bekämpar det som gör ont, alltså är han per definition god/det goda.

    Jag är den förste att skriva under på att den tecknade serien Fantomen (http://www.fantomen.com) ger uttryck för en förlegad kvinnosyn där kvinnor är svaga och behöver räddas av en manlig hjälte. Vår avsikt med filmen var inte att rekonstruera den sociala könsmaktordningen. Tvärtom ville vi ironisera över de rådande strukturerna genom att använda Iprenmannen, som väl kan betraktas som definitionen av en anti-hjälte (148 cm lång, spenslig och med tysk brytning!), för att belysa det absurda i situationen. Vi trodde också det var tydligt att lokalbefolkningen är vänligt inställd till kvinnan; det finns i alla fall inget i filmen som talar för att de skulle vara aggressiva eller farliga.

    Jag hoppas att jag kunnat förtydliga våra idéer och hur vi tänkte när vi gjorde filmen, och att du nu är lite mindre upprörd. Jag vill samtidigt uppriktigt tacka dig för att du tog dig tid att kontakta oss; vi måste lära oss att bli ännu tydligare med våra budskap – och vi måste sluta anta att alla har samma referensramar som vi när de nås av vår kommunikation (uppenbarligen kan filmen misstolkas om man inte känner till Fantomen och hans värld!).

    SvaraRadera
  15. Till Valter Stenskepp, Produktchef Ipren:

    Tack själv för att du tog dig din tid till att skriva till mig och att söka upp min blogg.

    Tack jag känner till Fantomen (att han åkte iväg till fjärran land för att besegra monster) , med detta ser inte jag som en ’misstolkning’ som du beskriver det. Detta är min tolkning. Jag har min tolkning eftersom jag har min referensram (som jag är säker på att jag delar med många ).

    Jag vet inte om jag har förstått dig rätt när du menar att du riktar dig till en äldre publik (du säger för att förstå denna reklam måste man känna till fantomens värld som var enormt populär under 1960-70 talet). Det skulle innebära att alla som enbart kan förstå den här reklamen skulle idag vara runt 40-50 år!? Jag trodde ni sökte er till en betydligt bredare målgrupp då ni är ett läkemedel som bland annat behandlar huvudvärk/ledvärk/tandvärk/mensvärk. Dessutom är erat läkemedel allmänt känt hos den Svenska befolkningen. Ni vill väl ni ut till alla?

    Jag hoppas ni förstår att media (speciellt inom reklambranschen) har en enorm effekt och påverkan på människors värdegrund och uppfattningar.
    Jag citerar dig ”Hela idén med ”det onda” är en lek med ord: det som gör ont är det onda och Ipren/Iprenmannen bekämpar det som gör ont, alltså är han per definition god/det goda.”

    - Ni bör vara försiktiga med att ”leka” med ord (speciellt om ni ger er för att vara ett professionellt och seriöst läkemedelsföretag) eftersom många ord förknippas till/med en viss värdering. Vad förknippas ordet ond med, tillexempel?

    För mig är det rätt tydligt att kvinnan i reklamfilmen får ont (det onda) i huvudet av något främmande eftersom hon befinner sig i en främmande miljö. Vad är det hon annars får huvudvärk ifrån och av annars?

    (Eran fatnomen ide är så Långsök så det bara kan bli). Detta är inte första gången ni kritiseras för eran ogenomtänkta reklam: AFTONBLADET 14 December 1999 ”Reklamen för ipren stoppas” http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912/14/ipren.html

    Dessutom används eran tidigare reklamfilm som analys-matreal i en C-uppsats ”Etnicitet i svensk TV reklam – en schablonmässig eller finessmässig framställning?” där studenten (T. Petterson) betonar hur ni framställer den kulturella stereotypen. Där hon förövrigt gör en mycket intressant analys.

    SvaraRadera
  16. Fantomen bor sedan många generationer i Afrika (och åker inte dit och besegrar monster) och är en serietidning som fortfarande finns att köpa i butiker idag. Jag som är lika gammal som du (alltså långt från 40-50år) har t.ex. själv växt upp med fantomen.

    Han har vigt sitt liv till att besegra elaka människor/onska och när någon behöver hjälp ställer han upp. Det är nog DETTA som ipren-reklamen syftar till att deras tablett ska göra. Besegra ondska och hjälpa folk som mår dåligt.

    I serien, när man ser en människa med problem eller själv behöver hjälp, kommuniceras detta mellan personer med trummorna du såg i filmen. I filmen hör fantomen ett trummeddelande där en kvinna är i nöd och har ont. Han rider därför dit och hjälper henne. Punkt.

    Ont kan man väl förresten visst få av fysiska orsaker som vattenbrist, solsting el dyl. som verkar troligt i en tropisk miljö, varför skulle det vara, jag citerar: "något främmande"?

    Har man inte referensramen (man kan inte förstå allt här i världen) kanske man ska skaffa sig information innan man går ut och fördömer andra? Vill man så kan man hitta rasism och djävulskap överallt. Alla borde ju rimligtvis ha rätt att använda sig av kända ikoner inom sin egen referensram utan att behöva tänka på de människor som inte har "allmänbildning" inom just detta område. Man kan inte göra en reklam som alla förstår...

    Börjar bli trött på denna amerikalisering av samhället där allt är någons fel, allt ska vara rätt hela tiden och alla ska dras inför rätta. JAG kan aldrig ha fel, råkar jag i trubbel är det alltid någon annans fel. Det kan ju, ve och fasa, inte vara så att jag har missuppfattat!

    Mvh
    En ung fantomenfantast som helt enkelt blev lite less när hon såg att alla alltid ska peka finger innan dom kollat upp fakta.
    Ps: Kommer inte att besöka denna sida igen så det är ingen ide att skriva svar riktat till mig

    SvaraRadera
  17. vad tråkigt att du inte ville ta diskussionen..helt onödigt för mig att lägga ner tid o energi på något du vill kontra, men inte vill gå hela vägen!? Det handlar inte om fakta, utan om symbolik, värderingar och hur människor uppfattar en reklam som denna. Men om du vill prata fakta så rekommenderar jag dig till att läsa vad BLAND ANNAT symbolisk rasism är och innebär. O en DEL utav min poäng är den att man inte kan utgå ifrån att alla känner till fantomens värld. Men aja tänker inte gå mer in på det din fega anonyma fantomfantast.

    SvaraRadera